Jezus in reuze slagroomtaarten neemt Ayacucho over

9 april 2009 - Ayacucho, Peru

Het zijn een paar eventvolle weken geweest in Ayacucholand, alsweer veel gefeest (dat hoort zo) en op het punt gestaan een peruaan zijn nek om te wringen (da hoort ook zo). Gelukkig voor die man heb ik da ni gedaan maar die bleef maar afkomen met wijzigingen in een advertentie met amper 5 zinnen dat die mij tot op het punt van agressie heeft gedreven :).
Ondertussen heb ik ook mijn eerste kliniekbezoekje afgelegd, en het was een heel deftig medisch centrum. Ik was den dag daarvoor een beetje af de trap gevallen en mijnen arm zag blauw/paars/geel en deed wa zeer, ma het was niks gewoon ne goeien bots zei den dokter en kmoest er wa zalf aan smeren. Een paar dagen later wast al goe genezen.

Huisgenootje els is jammer genoeg terug naar belgenland vertrokken maar we hebben haar niet laten gaan zonder een aantal feestjes af te gaan! In ons huis hadden we een groot afscheidsfeest voor al haar collegas. Das wel een beetje misgelopen toen vrienden van vrienden van vrienden  alle rum achterover hadden geslagen en rustig kaarsen stonden te eten aan het houtvuur, comateus op de vloer lagen of de hele badkamer hadden ondergezeken. Maar voor de rest was het een geslaagd feest, een van els haar collegas heeft zelfs voor haar gestript. Ook onze bejaarde benedenbuurvrouw was van de partij en kwam aanzetten met 2 bordjes vol koekjes daarna zat ze genietend naar de stripper te kijken.
De dag erna was onze living ni om aan te zien, heel die vloer was ranzig... na mee efkes te helpen de vloer te dweilen ben ik bij Martha (collega) gaan lunchen.
Diezelfde avond was het een optreden van Bareto waar we veelst te vroeg waren aangekomen, als hier iets om 7 u begint kunde blijkbaar beter pas tegen 11u komen. Om 10u ofzo begon het voorprogramma dat veel langer duurde als het echte optreden en ook vrij slecht was. Wij stonden er ook nog half te slapen van de nacht ervoor en hadden absoluut geen zin om lang op de hoofdact te wachten. Een aantal collegas begonnen al te speculeren dat bareto helemaal niet zou komen maar tegen 1u begonnen ze uiteindelijk hun concert...
Den dag daarna waren we uiteraard nog meer vermoeid maar het waren els haar laatste dagen hier dusja dan moette effe doorbijten e! Het was die zondag de laatste corta monte, een feest waar ze rond nen boom dansen waarna iemand die omhakt en de pakjes uit de boom mag bijhouden. In het midden van een straat was een dunne lange boom de grond ingeboord en in de takken hingen baddekes, kannen en ander nuttig plastick huishoudgrief. Ondertussen speelde er een bandje de bekende cumbia hits en placeerden we een danske. Het was alleen erg ongemakkelijk om als 2 enige blanken daar mee te doen, onze kijkcijfers hebben toch wel hoogtepunten bereikt. Ik trok het toch niet meer tot aan het boomomkappen en trok vroeger huiswaarts, algoe da ik er niet op had gewacht want blijkbaar hebben ze die boom nimer omgekapt...

Het was toen een zware week, ben ne voormiddag over en weer naar huanta gereden om daar 2 avocadoboerkes te interviewen. Twas dan nog een heel gedoe om die film uiteindelijk te kunnen beginnen monteren, pas de dag daarna om 1u smiddags kon ik daaraan beginnen en de dag erop hadden ze die al nodig. Ikke helemaal overstressed om te gedaan te kunnen krijgen en tot laat doorgewerkt. Tegen 8u savonds kwamen de mannen van palta mij effe melden dat ik smorgends om 6u mee terug naar de campo moest om nog wa dingen te filmen, 2 dagen lang... Ikke natuurlijk al helemaal over men toeren want die film was lang ni af én ik moest dan noggis heel vroeg gaan opstaan. Uiteindelijk mijne computer meegepakt naar de campo en daar verder gewerkt onder een stro afdakske. Maar de miserie was nog ni gedaan, ben alsweer ziek geworden op de campo... ik liep daar nen helen dag mottig rond en tegen den avond begon menen buik ook gezellig te rommelen! Roeland had mij ondertussen ook opgebeld om toch terug te kunnen komen om wat aanpassingen te doen aan een advertentie... Ikke dus helemaal terug naar ayacucho zo mottig als iets, gelukkig zonder accidenten aangekomen op kantoor :), ik was blij dak die nacht in men eigen bed lag! De dag daarna ook heel den dag geslapen...

De Semana Santa was ondertussen ook al van start gegaan, tot aan pasen zijn hier massaal veel prossessies waar ze met beelden (jezus is heel populair) in grote "slagroomtaarten" tot aan de plaza de armas wandelen.
Bij toeval kwam ik in de toeristische dienst (ging een programmaboekje halen) een belgische vrouw tegen die nog op zoek was naar een prijselijk hostel. Ik heb haar dan naar het hostel van Alanya en Peter gebracht dat echt extreem gezellig is. Daar hebben we dan nog een namiddag junglespeed gespeeld tot bloedens toe, eel tof!
Deze week wordt ayacucho helemaal overspoeld met peruaanse toeristen, echt een invasie van de stad en das eigenlijk ni zo gezellig. Heb mij ook een goedkoop analoog fototoestel gekocht omdat de kans dat ze mijnen digitale zouden pikken te hoog ligt. Met de vermenigvuldiging van de populatie vermenigvuldigd ook het aantal mannen dat u proberen aan te spreken en naroepen, nog efkes en mijn agressielimiet wordt bereikt denk ik en ik ga is heel onvriendelijk uitvliegen...
Deze week werden er ook overal in de straten rond de plaza en op de plaza bloementapijten/gekleurd zaagseltapijten/ krijttapijten gemaakt met super mooie afbeeldingen. Er zit wel wa talent onder de peruanen! Na uren werken aan deze kunstwerkes passeerd de prossessie die alles mooi vertrappeld in een paar minuten tijd.
Er beloven nog wel mooie prosessies aan te komen dus ben benieuwd.

Deze week hebben we ook ne sushiavond gehad bij christoph thuis, dien had heel hard zijn best gedaan en da werd dan ook heel gezellig met de hele bende. Sushi in Ayacucho, klinkt eigenlijk wel heel decadent ni?
Gisteren noggis bij alanya spelleke gaan spelen met greet, twas wa minder agressief deze keer, kollonisten is ni zo fysiek natuurlijk...

Volgende week vrijdag neem ik met cindy een vlucht naar cusco waar we liesje even gaan bezoeken en dan de grens over steken naar bolivie. Ik mag maar 3 maanden blijven met mijn reispas dus moet even snel de grens over en terug... We gaan er ineens een vakantie van 10 dagen van maken, en die gaat welkom zijn!

27 juni kom ik trouwens terug aan in belgenland! en ik blijf!
x
Karlien

1. Tante chris:
    10 april 2009
    vervelen doet ge u daar ni hé !hier in belgie is het dan wel heel saai .
  2. Katrien:
    Hey!
    Wauw dat ziet er allemaal super leuk uit! En Jezus in een taart krijg je hier ook niet dagelijks te zien. Geniet nog van elk moment!
  3. frederique:
    12 april 2009
    Gelukkige verjaardag en vrolijk pasen ;-)
  4. Eva:
    Hej Karloske!!!!

Een hele Gelukkige Verjaardag!!!! Maakt er een feestje van ginder é!!!! Tot snel!
    -x-
  5. RITA:
    Gelukkige verjaardag!!!
    Is dat het spelletje strippoker dat die mannen daar spelen? Niet aan meedoen hoor.
  6. kathleen:
    19 april 2009
    Hoooi!

wel wat te laat maar toch een dikke proficiat me uwe verjaardag!

ik lees net da ge de 26e terugkomt, das perfect dan begint de verlof bijna en is er wa tijd voor ne goeie RISK! :-)

geniet er nog van daar!

bart & kathleen