Van zeeniveau naar 2750 meter hoog!

29 januari 2009 - Ayacucho, Peru

Na een toch wel lange en vermoeiende vlucht kwam ik deze ochtend om 6u aan in Ayacucho.
In de luchthaven van lima moest ik overstappen op een klein vliegtuigske en bij het inchecken bleek ik al meteen met 18 kilo overgewicht te zitten! Blijkbaar moogt ge maar 10 kilo meepakken... da zal wss het ryanair van peru zijn die hun winst uit bijbetalen voor overgewicht halen.
Het vliegtuig had veel weg van een dwangbuis, gelukkig was ik zo moe dat ik het me allemaal nimeer kon aantrekken. Het voordeel van zo een vliegtuig is natuurlijk da ge zowel aan het gangpad zit als aan het raam, alhoewel ge ni veel hebt aan een gangpad wanneer ge er ni in kunt rechtstaan of en er geen toilet aan boord is... Na een uurtje vliegen maakten we een hobbelige landing op de extreem basic luchthaven van Ayacucho.
De Juan (hoe typisch) stond mij al braaf op te wachten en pakte zoals nen echte gentleman mijn bagage van 38 kilo over. Ik kon zelf wel ne zak dragen maar nee da werkt hier zo ni, wa een luxe.
Voor mijn eerste nacht ben ik in een mooi hotelleke gedropt met zelfs draadloos internet!
Rond een uur of negen kwam Roeland, de verantwoordelijke van solid peru, mij ophalen en gingen we naar het kantoor van Solid. Dat bleek een vrij groot gebouw te zijn met een binnenplaats en vooral heel veel medewerkers waarvan ik de namen al bena allemaal kwijt ben! Buiten Roeland werken er nog 2 Belgen, Greet en Kristof, da zien er ook sympathieke mensen uit. De rest zijn allemaal peruanen denk ik, die zijn ook heel vriendelijk.

De missie voor vandaag was een verblijfplaats vinden, ze hadden 2 locaties waaruit ik kon kiezen. Naar de eerste gingen we met de moto, met 2 achterop :). Die kamer was heel ruim en proper met een eigen badkamer en veel licht. Maar da zag er een niet al te sociale omgeving uit... het had zowa meer een hoteluitstraling...
In de namiddag (na een welkom dutje) ben ik dan gaan zien naar optie 2, een huis van de organisatie 'mama alice' waar nog vrijwilligers verblijven. Hier was het al meteen wa minder proper en de kamer heeft geen deuren maar een klein gordijntje. De badkamer is hier gedeeld, er is ook een keuken en een livingeske en een dakterras. Zoals ge wss al zult vermoeden heb ik voor optie 2 gekozen, terug een beetje 'op kot'. Morgen verhuis ik, ben eens benieuwd naar mijn 2 huisgenootjes, een belgische en een hollandse.

Verder lijkt het hier een heel gezellig stadje, het centrum is alvast heel mooi met allemaal koloniale gebouwen. Er lopen hier ook heel veel indianen rond met hun typische brede rokken, lange zwarte vlechten en een lengte die ni veel hoger rijkt dan mijn schouders.
De hoogte is wel voelbaar, 2750 meter, langer als 10 min rondlopen is vrij vermoeiend... over een paar dagen is da hopelijk gedaan.
De volgende dagen krijgek wa rust, morgenavond moet ik wel al mee gaan oefenen voor een dans/zingding voor een festival volgende maand. Alle organisaties hier in ayacucho worden verwacht om dan ook iets te doen. Ben eens benieuwd, het is de eerste repetitie dus heb nog niks gemist!
Volgende week woensdag gaan ze mij waarschijnlijk voor een week naar het platteland meepakken. Dan kan ik daar zien waar ze echt mee bezig zijn in plaats van op het kantoor te blijven... ook wel spannend.

Zo da was't... al een vrij lang verhaal precies voor 1 dag :d

1. Mathijs:
    Ziet er weral vet uit.

Grtz
  2. Eva:
    30 januari 2009
    Wow dans/zingding festival :) met al uw scolo-ervaring kan dat geen probleem zijn é! Geniet ervan!

-x-
    Eva
  3. RITA:
    Ziet er fantastisch uit!
    Vele groeten
    Rita M.
  4. hedwig:
    31 januari 2009
    dat klinkt weer allemaal ni slecht
    groetjes
    hedwig
  5. Vuerinckx Frans:
    20 februari 2009
    Ge kunt niet geloven met hoeveel plezier ik Uw verslag leesDoe zo voort a.u.b.